Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΜΗΝΑΓΟΥ ε.α ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΜΥΝΗΣ

0
86

 

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΝΙΚΗ 1974: Η εκπλήρωση του χρέους και η κριτική από έναν απόστρατο Σμηναγό

Π. Καρβουνόπουλος

Γράφει ο Παναγιώτης Καράμπελας  Σμηναγός ε.α.
Επίτιμος Πρόεδρος Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ (ΣΑΣ)

Αξιότιμε κ. Υπουργέ Εθνικής Άμυνας, Κύριε Αρχηγέ ΓΕΑ,

ΕΥΓΕ!!

Επιτέλους, μια μοναδική αποστολή με τεράστια σημασία για τον μαχόμενο-προδομένο – από τους τότε άφρονες κυβερνώντες της μητέρας πατρίδας – λαό της Κύπρου, αναγνωρίστηκε και τιμήθηκε μετά από 42 ολόκληρα χρόνια.

Είναι, όσο και να μην το πιστέψετε και μια δική μου δικαίωση, γιατί για περισσότερο από 30 χρόνια με άρθρα και επιστολές μου προσπαθώ, με την ευκαιρία κάθε επετείου, να διεγείρω τους διαχρονικούς αρμόδιους ηγέτες της πατρίδας μου, να εκπληρώσουν το δικό τους χρέος, σε εκείνους που αψηφώντας το θανάσιμο κίνδυνο που έκρυβε εκείνη η αποστολή, τις πρωινές ώρες της 22-7-1974, εκτέλεσαν με επιτυχία την μεταφορά βοήθειας (καταδρομείς) στους μαχόμενους αδελφούς Κυπρίους. Οι ξένοι την αποκάλεσαν ¨Αποστολή Αυτοκτονίας¨!!

Από τα είκοσι (20) αεροσκάφη NORATLAS που προσγειώθηκαν στο Αεροδρόμιο της Σούδας, πρόλαβαν και απογειώθηκαν μόνο τα δέκα πέντε (15).

Μετά από ανορθόδοξο πτήση, τα δεκατρία (13), μέσα από το φλεγόμενο ουρανό της Λευκωσίας, προσγειώθηκαν. Μετά από ταχεία αποβίβαση των καταδρομέων απογειώθηκαν άμεσα μόνο τα εννέα (9). Ένα, το ΝΙΚΗ 4 καταρρίφθηκε από φίλια πυρά λίγο πριν το διάδρομο προσγείωσης, με αποτέλεσμα το φρικτό θάνατο του πληρώματος και 27 καταδρομέων. Επέζησε μόνο ένας.

Τα υπόλοιπα τρία (3) λόγω σοβαρών ζημιών από τα πυρά, δεν μπόρεσαν να απογειωθούν. Τα πληρώματά τους παραλήφθηκαν από άλλα απογειούμενα αεροσκάφη. Ένα πλήρωμα δεν πρόλαβε κάποιο αεροσκάφος να επιβιβαστεί και παρέμεινε στην Κύπρο. Ο Ιπτάμενος Μηχανικός – με δάκρυα στα μάτια όπως μου αφηγήθηκε αργότερα – έμελε να κάψει, κατόπιν εντολής, τα αεροσκάφη που δεν μπόρεσαν να απογειωθούν. Μετά από περιπετειώδη-μυστική μετακίνησή του πληρώματος και με ταυτότητες με κυπριακά ονόματα, έφτασαν στο λιμάνι της Λεμεσού, από όπου επέστρεψαν ατμοπλοϊκώς.

Δύο από τα αεροσκάφη που είχαν απογειωθεί δεν κατόρθωσαν να προσγειωθούν και επέστρεψαν χωρίς να ολοκληρώσουν την αποστολή με επιτυχία.

Πέντε (5) αεροσκάφη με φορτία πυρομαχικά και άλλον εξοπλισμό, παρά το ότι με λειτουργούντες τους κινητήρες ανέμεναν οδηγίες για γραμμή και απογείωση, μετά από εντολή του υπεύθυνου υλοποίησης της επιχείρησης, σε κάθε ένα από τα αεροσκάφη αυτά, δεν επετράπη η απογείωση, για επιχειρησιακούς λόγους.

Αξίζει να επισημανθεί εδώ ότι ήταν εμφανές το υψηλό φρόνημα που διακατείχε όλα τα πληρώματα, γνωρίζοντας το ιδιαίτερα δύσκολο και επικίνδυνο της αποστολής. Νόμιζε κανείς ότι όλοι τους ήσαν ντοπαρισμένοι. Αρκεί να ληφθεί υπόψη ότι ένα από τα αεροσκάφη που δεν απογειώθηκαν για Κύπρο, το αεροσκάφος S/N131 ήταν μέχρι την ημέρα εκείνη σε απόθεση (κατηγορία Ζ¨)  για περισσότερο από 8 μήνες. Λόγω των εκτάκτων απαιτήσεων, μέσα σε τέσσερις ώρες και παρά την κακή γενική του κατάσταση, μετά από σχετική επιθεώρηση και αποκατάσταση προβληματικών καταστάσεων κάποιων συστημάτων του – με την συγκινητική και εξουθενωτική βοήθεια τεσσάρων σμηνιτών – επαναδιατέθηκε για πτήση, με αναγκαστικά μόνη υπογραφή του γράφοντος, καθότι κανένας άλλος αρμόδιος δεν υπήρχε πλέον στη Μοίρα για σχετική έγκριση. Υπό κανονικές συνθήκες τούτο θα μπορούσε να γίνει, μετά από έγκριση ΑΤΑ, ΓΕΑ, αφού προηγηθεί εκτεταμένη-πολυήμερη επιθεώρηση και αποκατάσταση των όποιων αντικανονικών διαπιστώσεων!! Πέρα από αυτά, το πλήρωμα που συγκροτήθηκε αποτελείτο από μετακινηθέντες εκτάκτως από άλλες μονάδες χειριστές (κυβερνήτης και συγκυβερνήτης), μη διαθέσιμους, ωστόσο, για τον τύπο, λόγω μακράς απομάκρυνσης-μετάθεσής τους από την 354 ΜΤΜ. Όσο για τη θέση του Ραδιοναυτίλου, είχε διατεθεί επιστρατευμένος συγκυβερνήτης από την Ολυμπιακή Αεροπορία, ο οποίος μετά την απογείωση δήλωσε στον κυβερνήτη άγνοια από ναυτιλία στον τύπο αυτό (NORATLAS)! Τελικά, ο μόνος ετοιμοπόλεμος από το πλήρωμα αυτό ήταν ο γράφων-ιπτάμενος μηχανικός. Παρόλα αυτά κανείς, κάτω από αυτά τα δεδομένα, δεν εξέφρασε την ελάχιστη επιφύλαξη να συμμετέχει σε αυτή την επικίνδυνη αποστολή.

Είναι βέβαιο ότι η βοήθεια, που, έστω και με την περιορισμένη τελική συμμετοχή των NORATLAS, εξασφαλίστηκε στους Κυπρίους ήταν εξαιρετικά σημαντική και περιορίστηκε η επέλαση του Αττίλα. Διασώθηκε το αεροδρόμιο της Λευκωσίας – και όχι μόνο – από τους καταδρομείς που μεταφέρθηκαν και πολέμησαν με ηρωισμό. Ήταν το λιγότερο που η μητέρα Ελλάδα, πρόσφερε με αυτή την αποστολή, με παρέμβαση-πρωτοβουλία της ηγεσίας της ΠΑ, για να μετριάσει τη ντροπή και τις απώλειες ζωών και εδαφών. Είναι βέβαιο, ότι η αποτελεσματικότητα της προσπάθειας ενίσχυσης της Κύπρου, θα ήταν πολύ καθοριστική, αν την προηγούμενη ημέρα η σχεδιασθείσα αποστολή ενισχύσεων είχε εκτελεστεί με αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας, τα οποία για άγνωστους λόγους δεν κατόρθωσαν να απογειωθούν από το αεροδρόμιο της Σούδας.

Με την εκδήλωση απονομής του αστέρα αξίας και τιμής την 12-12-2016, από τον κ. ΥΕΘΑ, στα πληρώματα που ¨ολοκλήρωσαν¨ την αποστολή ΝΙΚΗ, έστω και μετά από 42 ολόκληρα χρόνια ανεξήγητης, αλλά και ανάλγητης συμπεριφοράς σε σύγχρονους ήρωες, πιστεύω ότι τόσο ο κ. ΥΕΘΑ, όσο και η παρούσα στην εκδήλωση αυτή ηγεσία των ΕΔ, θα δώσουν, επιτέλους, τις κατάλληλες οδηγίες να καταχωρήσουν σε χρυσή σελίδα της ιστορίας το κατόρθωμα αυτό των πληρωμάτων ΝΙΚΗ και την μικρή αυτή προσφορά βοήθειας, αλλά μεγάλη σε αποτέλεσμα, με πολλούς νεκρούς και αγνοούμενους καταδρομείς, ώστε να διδαχθούν οι σπουδαστές των στρατιωτικών σχολών και να εμπνευστούν με αισθήματα περηφάνιας, αυτοθυσίας και ηρωισμού, αλλά και να τιμάται η επέτειος αυτή με σχετικές εκδηλώσεις, για να μάθει ο Ελληνικός λαός, αλλά και οι εκάστοτε αρμόδιες πολιτικές ηγεσίες του, ότι οι διαχρονικές οικονομικές δαπάνες για τις ΕΔ έχουν πολύτιμο και ανεκτίμητο αντίκρισμα.

Στις σχετικές επιστολές και δημοσιεύσεις μου (σε ΥΕΘΑ, Α/ΓΕΑ, ιστοσελίδες και εφημερίδες) σχετικά με την αδικαιολόγητη αδράνεια της πολιτείας για απόδοση στα πληρώματα ΝΙΚΗ των αναλογουσών τιμών, αλλά και για την περίεργη κάποτε πρόθεση απόδοσης σε αυτά κάποιων ¨αναμνηστικών¨ – που όλοι αρνήθηκαν να παραλάβουν – για αποφυγή παρερμηνείας των ενεργειών μου ανέφερα συχνά στα κείμενά μου ότι προσωπικά ΔΕΝ διεκδικώ κάποια τιμητική  διάκριση. Εξαιτίας αυτού, έχω τύχει σχετικής κριτικής από μέλη πληρωμάτων τα οποία, για επιχειρησιακούς λόγους δεν απογειώθηκαν – παρά το ότι με λειτουργούντες τους κινητήρες ανέμεναν γραμμή για απογείωση – ότι ίσως με την τοποθέτησή μου αυτή οι αρμόδιοι και όχι μόνον, θα επιφυλάσσονταν να αναγνωρίσουν και τη δική τους αυτονόητη πρόθεση να συμμετέχουν στην ολοκλήρωση της αποστολής ΝΙΚΗ, με ό,τι τούτο συνεπαγόταν. Τελικά και μετά την μη πρόσκληση στην εκδήλωση της απονομής των υπόψη ηθικών αμοιβών και των πληρωμάτων που διατάχθηκαν να μην απογειωθούν για επιχειρησιακούς λόγους, αφήνονται περιθώρια συνέχισης σχολίων και σεναρίων, ότι απέφυγαν την τελική συμμετοχή τους στο υπόλοιπο και δυσκολότερο μέρος της αποστολής. Ίσως, την ημέρα εκείνη (12-12-16), κάποια διαμνημόνευση και των πληρωμάτων αυτών, δεν θα άφηνε τις όποιες σε βάρος τους αμφισβητήσεις και κακόβουλα σχόλια. Θεωρώ, επίσης, ότι ανάλογη και εντονότερη είναι η περίπτωση ότι δεν είχαν προσκληθεί ούτε τα πληρώματα των δύο αεροσκαφών, τα οποία αν και συμμετείχαν στην αποστολή ΝΙΚΗ, δεν ολοκλήρωσαν την αποστολή από ενδεχόμενες παρεμβολές στα όργανα ναυτιλίας, παρά το γεγονός ότι έφτασαν στην περιοχή της Κύπρου. Εκτιμώ, ότι κάποια ενέργεια των αρμοδίων προς την κατεύθυνση της ορθολογικής μεταχείρισης όλων αυτών των πληρωμάτων θα εξάλειφε τα υπάρχοντα εύλογα ερωτήματα-παράπονά των, αλλά και θα διασκέδαζε τα άδικα και υποτιμητικά σε βάρος τους σχόλια.

Κύριε Υπουργέ, Κύριε Αρχηγέ και πάλι ΕΥΓΕ, γιατί τολμήσατε να εξιλεώσετε και προκατόχους σας, αλλά το κυριότερο να τιμήσετε άτομα που απέδειξαν ότι δεν δείλιασαν, όταν το καθήκον που κλήθηκαν να επιτελέσουν ίσως να τους στοίχιζε και τη ζωή τους. Πώς να μην το αναγνωρίσω, όταν για 30 περίπου χρόνια στεκόμουν αυστηρά κριτικός απέναντι και στους προκατόχους σας. Όχι μόνο γιατί δεν απέδιδαν τις αναλογούσες τιμές, δεν αναγνώριζαν εκείνη την περίοδο, αλλά και απέκρυπταν έναν τεράστιο άθλο-προσφορά να γραφτεί στην ιστορία και με τις ανάλογες διαδικασίες αναγνώρισης, να το μάθουν οι νεώτεροι και ο απλός πολίτης, από επίσημα χείλη. Ακόμη και ο γιός μου, τόσο όσο ήταν στην Ικάρων, όσο και ως αξιωματικός χειριστής σε πρώτης γραμμής αεροσκάφη, δεν είχε ακούσει εκεί τίποτα σχετικό. Ευτυχώς που έτυχε να είμαι ο πατέρας του!

Αισθάνομαι έτσι και προσωπικά δικαιωμένος για τις μέχρι σήμερα προσπάθειές μου να κρατήσω ζωντανό το κατόρθωμα αυτό, που σεις τολμήσατε να αναγνωρίσετε και να εξοφλήσετε το χρέος της Πολιτείας. Δεν φείδομαι λόγων να ομολογήσω, για ακόμη μια φορά, την ικανοποίησή μου και τις θερμές ευχαριστίες μου.

Ωστόσο, λυπάμαι πολύ, γιατί θα συνεχίσω την έντονη κριτική μου απέναντί σας, με την ανιστόρητη απόφασή σας για εξάλειψη της συνέχειας της ιστορίας και προσφοράς της ΣΤΥΑ – καθώς και ΣΥΔ, ΣΙΡ – με το Ν. 4407/16. Η ΣΜΥΑ κ. Αρχηγέ είναι η συνέχεια των ιστορικών σχολών ΣΤΥΑ, ΣΥΔ, ΣΙΡ – όπως και η ΣΤΥΑ ήταν συνέχεια της ΣΤΑ – κάτι που αρνηθήκατε να μνημονεύσετε στο άρθρο 2, αλλά και να επιμείνετε στον χαρακτηρισμό της ως Υπαξιωματικών στο άρθρο 1, αντί Τεχνολόγων, όπως έπρεπε να έχουν ήδη μετονομαστεί και οι αντίστοιχες σχολές του ΣΞ και ΠΝ, μετά το Ν. 2913/01. Αγνοήσατε τόσες επιστολές, αναρτήσεις, ενημερώσεις φορέων! Βράχος ακλόνητος, αμετάπειστος!! Δυστυχώς, έτσι, όπως τόσοι επισημαίνουν, τόσο εσείς, όσο και ο κ. ΥΕΘΑ θα αφήσετε ως κληρονομιά τις χειρότερες υπηρεσίες σας, αλλά και αναμνήσεις στα 2/3 των αποφοίτων ΑΣΣΥ-στελεχών της ΠΑ – και όχι μόνον. Κάτι που δεν θα σας το συγχωρήσουν. Η ζωή έχει γυρίσματα, όμως. Με τι σθένος θα τολμάτε να τους αντικρίζετε; Βέβαια και μεγάλοι ηγέτες κάνουν λάθη. Όμως θα πρέπει να έχουν τη γενναιότητα να τα αναγνωρίζουν και να τα αποκαθιστούν. Και αν ο κ. Καμμένος, ως πολιτικός ηγέτης των ΕΔ δεν έχει την απαιτούμενη γνώση και εμπειρία για τη δομή και λειτουργία του στρατεύματος, σεις κ. Αρχηγέ θα έπρεπε, μαζί με τους συμβούλους σας, να τον ενημερώνετε σωστά και όχι να αναζητάτε ευκαιρία να αποδομείσετε ιστορικές αλήθειες, τις οποίες η ΠΑ τόσα χρόνια τίμησε και τους εξέφρασε την ειλικρινή ευγνωμοσύνη της.

Κύριε Υπουργέ, μια επιστολή, του εξαίρετου συναδέλφου Κωνσταντίνου Λιούτα, που έχει αναρτηθεί πριν λίγες ημέρες στο militaire gr και aeroporiapostratos – σχετικά με τα ξίφη που επιδώσατε σε Αξιωματικούς προέλευσης ΑΣΣΥ – θα έδινε και στους δυο σας (ΥΕΘΑ, Α/ΓΕΑ) πολλές πληροφορίες και γνώση, που πιστεύω ότι θα κλονίσει αυτή την ¨αποφασιστικότητά σας¨. Αναζητήστε την. Θα μάθετε, θα προβληματιστείτε.

Λυπάμαι, κ. Υπουργέ και κ. Αρχηγέ, που θα καταλήξω εκφράζοντας την απογοήτευσή μου, για τη συγκεκριμένη περίπτωση. Αντιφατικό, οπωσδήποτε, όταν αρχίζω με ειλικρινείς ευχαριστίες, γιατί όντως το αξίζετε, για την απόδοση των τιμών στα πληρώματα της αποστολής ΝΙΚΗ. Όμως, με απόλυτη ειλικρίνεια, θα σας διερμηνεύσω και την αγανάκτηση χιλιάδων συναδέλφων αποφοίτων της ΣΤΥΑ – και πιστεύω των ΣΥΔ και ΣΙΡ – για το απρόσμενο τραγικό νομοθέτημά σας, γιατί γι’ αυτό, αυτό αξίζετε. Όλοι κρινόμαστε. Και σεις θα κριθείτε ανάλογα, όταν άδικα και αντιδεοντολογικά λειτουργείτε ως εξουσία. Θα απολαύσετε τους καρπούς των πράξεών σας στο υπόλοιπο της ζωής σας, ιδιαίτερα όταν βρεθείτε απογυμνωμένοι αξιωμάτων.

ΠΗΓΗ: aeroporiapostratos

[ΠΗΓΗ]

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ